Många nya bilmodeller har nuförtiden ett stort antal säkerhetssystem. Innan du investerar i en ny eller begagnad bil, är det värt att lära sig mer om hur de olika säkerhetssystemen fungerar i trafiken. LBT presenterar 6 säkerhetssystem som du ska känna till innan du köper bil.

 

Bilmodeller som idag hamnar på den europeiska marknaden har mer utrustning än någonsin tidigare. Särskilt de dyra märkena är fullspäckade med bästa Hi-fi, Bluetooth, navigeringssystem, farthållare, luftkonditionering och mycket mer. Det är saker som de flesta bilköparna kan sätta sig in i. Men när det gäller kunskapen om bilens säkerhetspaket är det vanligtvis en helt annan sak. Säkerhetssystemen har nämligen blivit väldigt mycket mer än bara säkerhetsbälten, krockkuddar och ABS-bromsar.

För många människor är saker som automatiserade och intelligenta bromssystem, krockkuddar på bilens yttersidor, hjälp via Internet vid olyckor och delvis självstyrning, något som ligger i framtiden. Men så är inte längre fallet – framtiden har hunnit ikapp oss. Moderna bilar är mer intelligenta och automatiserade än någonsin tidigare – och trenden växer sig starkare för varje år.

Här på LBT har vi tagit steget in i den automatiserade tidsåldern. Vi väntar på att få vägleda och tipsa dig om hur du hittar vägen genom djungeln av alla moderna säkerhetssystem. Vi har tagit fram mikroskopet och zoomat in de 6 mest vanliga säkerhetssystemen som fås med nya mellanklassbilar. Förhoppningsvis är du mer förberedd nästa gång som du ska köpa en bil hos oss eller annan bilhandlare.

Här är de 6 säkerhetssystemen som du ska känna till innan du köper nya eller begagnade bilar.

 

1. Automatiska nödbromsar

I början av 2000-talet hade alla de senaste och dyraste lyxbilarna automatiska nödbromsar som standard i säkerhetspaketen. 2011 revolutionerade Volkswagen bilmarknaden när de lanserade den populära VW Up-modellen med nödbromssystem som standard. Det var vändpunkten för nödbromsar eftersom Up-modellen tillhör VW:s minsta och billigaste klass, mikrobilar. Sedan dess har nödbromssystemet spridit sig till andra bilmärken och finns nu i stort sett i alla nya bilar.

Nödbromssystemet fungerar helt enkelt som en automatisk nödbroms. På framsidan av bilen finns det en liten men avancerad kamera som registrerar hinder framför bilen. Bromsar inte föraren i tid, slår nödbromsen automatiskt till och stoppar bilen.

Idag finns det många olika slags nödbromssystem som är mer eller mindre avancerade. I många av mini- och mikrobilarna kan nödbromssystemet endast registrera faror vid låga hastigheter. Exempelvis vid stadskörning under 50 km/t. Dessutom kan de primärt endast registrera större hinder som kommer framifrån.

De mer avancerade systemen fungerar däremot även på motorvägskörning med hastigheter på mer än 100 km/t och både i dags- och nattljus. De kan registrera allt från bilar till fottrafikanter, cyklister och hinder vid sidan av vägen. Både framifrån och alltså även från sidorna. På så sätt kan många undvika många olyckor som inträffar vid vänster- eller högersvängar.

 

2. Trötthetsregistrering

Det var inte många år sedan som den enda hjälpen mot trötthet vid ratten var slamriga räfflor på vägsidan och svart kaffe i mugghållaren. Nu kan nya bilar registrera om du är trött och håller på att slumra till. Vissa modeller kan till och med registrera om du rör dig mot vägens mittlinje. I sådana fall bromsar bilen in automatiskt och rätar upp körlinjen.

Trötthetsregistrering fungerar som ett intelligent övervakningssystem som håller koll på ditt körmönster. Om systemet registrerar att du inte har rört ratten under en viss tid, ger den ifrån sig ett högt alarm och ratten börjar vibrera. På så sätt blir föraren medveten om att han eller hon är distraherad eller verkar utmattad innan saker går fel.

 

3. Onlinehjälp

Fler och fler bilmärken hamnar ”på nätet”. Det innebär bl.a. att bilen kan tillkalla hjälp om du råkar ut för en olycka. Skulle olyckan vara framme, är en person från larmtjänst beredd och ringer upp bilen. Personen frågar dig om allt är som det ska eller om du behöver hjälp. Om du inte svarar och bilen står stilla, ringer bilen automatiskt upp larmtjänst och skickar en GPS-signal med bilens läge. På så sätt är du betydligt tryggare om olyckan är framme och det inte finns någon i närheten som kan hjälpa dig eller ringa larmtjänst.

 

4. Däcktrycksövervakning

Korrekt däcktryck är A och O för alla fordon och särskilt bilar. Ett för högt eller lågt däcktryck orsakar dålig körbarhet och ökar däckslitaget. Även toppmoderna och dyra däck tappar luft över tid. Och det sker vanligtvis utan att du själv märker det.

Med däcktrycksövervakning behöver du inte kunna se skillnad på ett däck med korrekt däcktryck eller ett som tappat luft. Systemet meddelar dig automatiskt när däcktrycket inte längre är optimalt. Då kan du agera i tid och fylla på med luft innan däcken skadas. Det är praktiskt för dig som inte kontrollerar lufttrycket regelbundet eller om bilen – och därmed ansvaret för den — delas med andra.

 

5. Bältessträckare

1959 uppfann Volvo 3-punktsbältet. Det är säkerhetsbältet som alla bilar är försedda med som standard idag. Runt millennieskiftet uppgraderades säkerhetsbältet i alla de nyaste lyxbilarna med en bältessträckare.

Bältessträckaren fungerar som en extra säkerhetsanordning till bilbältet. Om bilen är med om en olycka, dras bältet åt hårdare runt personerna i bilen vid kollisionsögonblicket. Idag kombineras detta vanligtvis med en krockkudde som är fäst inne i själva bältet och som blåser upp sig på bråkdelen av en sekund vid kollision.

Nuförtiden är bältessträckare på väg att bli standard i de flesta bilarna och även i många mikrobilar.

 

6. ESC

ESC står för Electronic Stability Control och hanterar – som namnet indikerar – stabilitet och förhindrar sladdar. Systemet känner automatiskt av när bilen är på väg att sladda och förhindrar detta genom att bromsa hjulen som är i farozonen. Bilen hamnar rätt och stabiliteten återställs. ESC är framför allt viktigt när vägbanan är våt eller hal.

Idag är ESC standard i nästan alla bilar. Men det viktigt att se till, att det finns i bilen som du ska köpa. Många skandinaviska bil- och motorcykelorganisationer rekommenderar att man inte köper en bil som saknar ESC-system. ESC är din garanti för att bilen har optimalt väggrepp och kan styras oavsett väder.

 

 

Vi hoppas att vår korta presentation av 7 utvalda säkerhetssystem i moderna bilar leder till att du tänker en extra gång på vikten av att säkerheten i din bil är aktuell. Här handlar det dels om att välja en ny bil med tanke på bilens säkerhetspaket och dels om att löpande underhålla bilens säkerhetssystem. Det är något du bl.a. kan göra genom att hålla koll på bilens instrumentbräda som visar om det uppstått fel i något säkerhetssystem. Finns det en servicelampa som lyser, är du alltid välkommen till LBT. Vi lokaliserar och åtgärdar felet på snabbaste och bästa sätt.

Vi på LBT rekommenderar att du normalt väljer det mest avancerade säkerhetssystemet som bilhandlaren kan erbjuda dig. Om du är osäker på val av säkerhetspaket, kan du alltid hälsa på hos oss för mer information och en kopp kaffe.

Genom att använda webbplatsen godkänner du användningen av cookies mer information

Cookies inställningar på den här webbplatsen är möjliga för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter att använda webbplatsen utan att ändra inställningarna för din cookie eller klicka på Acceptera nedan anses detta för din acceptans

Exit